Prag – marts 2016

Straks vi træder ind i lokalet fornemmer vi at vi har fundet det rette sted. Vi var fast besluttet på at besøge et lokalt bryghus på denne tur og da vi ikke havde undersøgt på forhånd, fik et par stykker anvist i hotellets reception.

Vi valgte bryggeriet og spisestedet U Fleku som ligger på Křemencova 11, cirka 15 minutters gang syd for centrum i den gamle bydel. Klokken er lidt over 14 og det viser sig at vi har ramt et godt tidspunkt da restauranten er fyldt med lokale og turister der holder frokost pause. Der er levende musik, i form af en ældre herre i skotskternede bukser, der spiller harmonika og får løftet stemningen sammen med tjenerne, der bærer fadøl ind i stride strømme.

U FlekuVi har de tidligere dage snakket om at vi ville prøve den lokal spise “Roast pork knuckle with vegetable garnish” men havde ikke rigtigt kunne tage os sammen da det så ud som om det var lidt fed mad, men nu skulle det prøves, og det var en super oplevelse. Når først man lige havde fjernet skinnet så var det et meget mørt stykke svineskank med tilhørende sauerkraut.

Billede 24-02-2016 14.23.15Deres lokale “13° U Fleků dark lager” var også en sand oplevelse og der røg vist én 3 – 4 stykker ned inden vi godt mætte og en oplevelse rigere forlod stedet 1½ time senere.

Vinterferien i uge 8 stod for døren og vi havde snakket om flere alternative muligheder for at komme lidt væk fra det hjemmelige. Skiferien blev valgt fra i år, og vi besluttede at køre en tur til Prag da hverken Marianne eller jeg tidligere har besøgt byen, men har hørt så meget godt om. Vi bestilte værelse på Hotel Grand Majestic Plaza som havde de faciliteter vi ønskede og som lå 5 – 10 minutters gang fra centrum af den gamle bydel, altså meget bekvemt når vi alligevel skulle have bilen i langtidsparkering.

Vi kørte fra Nørresundby lørdag morgen kl. 6 og tog turen via Hamburg og Hannover nedover og ankom kl. 17 så alt i alt en tur på 11 timer. Alternativt kan man køre via Berlin, hvilket vi valgte på vejen hjem, og rent tids- og kilometermæssigt er der stor set ikke forskel. Kører man via Hannover er der motorvej hele vejen mens GPS’en på tilbageturen over Berlin tager dig uden om Hamburg på motortrafikveje og det tager lidt længere tid, men stadig ender man op på tidsmæssig samme køretur.

De første par dage blev brugt på spadsereture rundt omkring i Prag for at se de traditionelle steder såsom Karls Broen, Prag Castle, den Jødiske kirkegård m.m. Vi synes måske at det var lidt dyrt at få adgang til den Jødiske Kirkegaard i forhold til det der er at se og den korte gåtur gennem de mange gravsteder, men ingen tvivl om at det for mange har en stor historisk betydning.

Vi have fået fortalt, at det ville være billigst at købe Krystal hvis man kommer udenfor Prag og fik en anvisning til Borgen Karlstejn som ligger cirka 40 – 50 km kørsel syd for Prag, og da vi havde bil med var det jo meget bekvemt. Efter endt morgenmad tirsdag drog vi sydpå, vejret var desværre ikke for godt da det var koldt og regnfuldt. Desværre viste det sig at borgen endnu ikke var åbent for sæsonen, men kun i weekends, så vi kørte forgæves. Vi fik dog set borgen udefra og vi fik set den lille by, som ligger i tilknytning til borgen, i billedskønne skovrige omgivelser og med en mindre flod der skære igennem byen. Vi kunne tydeligt fornemme at dette ville være et fantastisk sted at besøge både forår, sommer og efteråret. Vi fandt en lille forretning med Bøhmisk Krystal som havde åbent, men udvalget var ikke ret stort da de først var ved at klargøre til sæsonen, én lille krystal vase blev der dog indkøbt.

Vi havde valgt Grand Majestic Plaza hotellet fordi det lå meget centralt i forhold til det vi ønskede at se, men også fordi hotellet stod opført som spa hotel hvilket vi gerne ville prøve. Hotellet havde en afdeling hvor man kunne få traditionel massage, men spa i traditionel forstand var der ikke, bortset fra et enkelt boblebad, som dog var lukket. Som “spa hotel” var det derfor en smule skuffende, men ellers havde vi ikke noget at klage over. Værelserne var store og flotte, god betjening i hotellets reception og morgenmads buffet var helt fantastisk. De fleste morgener var der en ung pianist der akkompagnerede til indtagelsen af morgenmads buffeten.

Som førstegangs besøgende i Prag var noget af det der slog os, hvor rent og pænt der var over det hele. Blandt andet var vi den første aften inde at spise på et Mexikansk spisehus og her var toilettet var ikke blot flot udsmykket, men også rent og pænt, og som det ses her så var tisssekummen fyldt med is og appelsinskiver hvilket jeg ikke har set noget sted før ??.

Toilet på Mexikansk spisested

Denne renlighed var noget vi generelt så alle de steder vi kom.

Generelt må vi sige, at vores 5 dages besøg i Prag var en stor og positiv oplevelse. Vi var positivt overraskede over prisniveau på mad og drikke, som på ingen måde bør kunne slå bunden ud af rejse budgettet.

imageHer over er det et aften stemningsbillede fra den gamle bydel hvor der altid er mange mennesker og optrædende.